ما مَردم ( We are people )

ما مَردم ( We are people )

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِیهَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا.



با سلام و عرض ادب و احترام به بازدیدکنندگان محترم .


اینجانب احمد صید محمدی ، متولد اول مرداد ماه 1373 ، در شهرستان تایباد هستم .

هدف از تشکیل این وبگاه ، بیشتر مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم و همچنین شناساندن منطقه خراسان به شما بزرگمهران است .


جهت ارتباط با اینجانب :

پست های الکتریکی :

ahmad_seydmohammadi@yahoo.com

ahmadseydmohammadi94@gmail.com

تلفن تماس : 09151272283

نویسندگان

منطقه ولایت تایباد

سه شنبه, ۷ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۲۴ ق.ظ

دقایقی را در کنار نوجوانان پر شور و روحانی پر تلاش (رفیعی) مسجد موسی بن جعفر شهرستان تایباد



محله ولایت که تا چند سال قبل مردم تایباد از آن به عنوان برق مزار یاد می کردند ، در جنوب شرقی این شهرستان قرار دارد .

مردم این منطقه  مردمی با صفا و از نوع طایفه دلاکه و شغل اصلی آنها دامداری و کشاورزی است.که گویش آنها فارسی دری می باشد . 

با توجه به این که این منطقه در بالا ترین نقطه شهرستان مرزی تایباد واقع شده است ، اما از امکانات رفاهی ، فرهنگی  ، اجتماعی  بی بهره است . 

جمعیت خانوار های محله ولایت حدود 350 و مردم این منطقه قریب به 95%  آنان اهل تشیع هستند. 

از رسم رسومات این منطقه می شود گفت که : 

1- در مراسم بله و برون یا همان عروسی مردم دختر خود را به غریبه نمی دهند 

2- همه ساله  مردم منطقه و در ایام ماه برات ( شعبان ) برای شادی امواتشان ندری را ادا می کنند 

3- رسم اته الو .

 .

 .

 . 

اته الو یک نوع رسمی دیرینه است در این منطقه ؛این رسم زمانی برگزار می شود که این منطقه را خشک سالی فرا گرفته باشد و به گونه اجرا می شود که ابتدا یک آدمک را ساخته و سپس با یک کاسه و با خواندن شعری  به درب خانه های همسایه می روند و هر همسایه طبق نظر خویش کمکی  ائم از مادی یا خوراک ... را در داخل آن ظرف می گذارد و بعد یک کاسه آب  روی آدمک میریزند به نیابت بارش باران  .

 

* این محله جوانانی دارد مستعد و با سطح تحصیلاتی بالا که اکثر این جوانان متاسفانه بیکار هستند  و از این جهت نگاه بیشتر مسئولین به این منطقه را می طلبد.

در مرکز برق مزار یا همان ولایت کنونی مسجدی به چشم می خورد که به نام امام هفتم { آقا موسی بن جعفر } است و تاسیس آن به سال 1360  توسط حاج برات علی بازی بر می گردد. که اکنون امام جماعت آن بر عهده حجت الاسلام رضا رفیعی است ، از برنامه فرهنگی که اخیرا در این مسجد اجرا شده می توان به ( تقدیر از مکبران ، برگزاری حلقه های صالحین و معرفت و . . . ) اشاره کرد .

منطقه ولایت با وجود این که از مناطق فقر نشین شهرستان است اما خوشبختانه تعداد 7 طلبه را به قشر روحانیت معرفی کرده است . و این خود یک حُسن خوبی برای منتطقه دارد . 

از مکان های تفریحی منطقه ولایت می شود به پارک ولایت اشاره نمود که در عصر ها هر روز میزبان کودکان و  نوجوانان و جوانان است. 

مسئول و پارکبان این مکان تفریحی برعهده آقای اکبر گلثومیان است که همینجا جا دارد به نوبه خودم  از زحمات این مرد پر تلاش و زحمت کش  تشکر نمایم .

گفتنی است که این منطقه دو شهید والا مقام هم تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است ، که نام این شهیدان (شهید علی پذیره ) و (شهید ولی محمد محمد زاده ) می باشد. 


همچنین در انتهای این منطقه مدرسه ابتدایی به نام دبستان شهید علی صادقی وجود دارد که دانش آموزان آن به صورت مختلط هستند اما با این وجود و بازدید مسئولین هیچ اقدامی در این جهت انجام نگرفته است  واز طرفی فاقد مدرسه راهنمایی و دبیرستان بوده  و دانش آموزان این مقاطع باید به مدارس داخل شهر مراجعه و یا مجبور به ترگ تحصیل می شوند  .


در آخر چه دعایی کنم بهتر از آنکه ، خدا پنجره باز اتاقت باشد. 


۹۵/۱۰/۰۷
ahmad seydmohammadi

نظرات  (۱)

یک بار دیدنش خالی از لطف نیست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی