ما مَردم ( We are people )

ما مَردم ( We are people )

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِیهَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا.



با سلام و عرض ادب و احترام به بازدیدکنندگان محترم .


اینجانب احمد صید محمدی ، متولد اول مرداد ماه 1373 ، در شهرستان تایباد هستم .

هدف از تشکیل این وبگاه ، بیشتر مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم و همچنین شناساندن منطقه خراسان به شما بزرگمهران است .


جهت ارتباط با اینجانب :

پست های الکتریکی :

ahmad_seydmohammadi@yahoo.com

ahmadseydmohammadi94@gmail.com

تلفن تماس : 09151272283

نویسندگان

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

جوانانی که نمی‏توانند ازدواج کنند، چگونه باید در این جامعه خود را از گناه حفظ کنند؟



اوّل: مدیریت نگاه 


باید چشم را از هر چه انسان را تحریک می‏ کند، ‏از قبیل : نگاه کردن به نامحرم، عکس‏ های مستهجن و فیلم ‏های مبتذل، اکیداً  خودداری کرد. 
نگاه، اسب وحشی است. رامش نکنی، رم می‏ کند. تفاوت نگاه با اسب وحشی آن است که وقتی اسب وحشی رم می‏ کُند، صاحبش را تنها می‏گذارد و فرار می‏ کند؛ امّا نگاه وقتی رم می‏ کند، صاحبش را رام می‏ کند و با خودش می ‏برد. نگاه، اهل تنها بودن نیست، یا تو باید او را همراه خودت کنی، یا او تو را همراه خودش می‏ کند.
چشم بینای الهی، امیر مؤمنان علی(س) در روایات متعدّدی نسبت به خطرات نگاه هشدار داده، فرموده است: 
چشم، جاسوس دل است. 
هنگامی که نگاه موجب تحریک شهوت شود، قلب و فکر تو از تفکّر در عاقبت کارها ناتوان می‏ شود. 
دیدگان، کمین‏گاه شیطان است. 
کور بودن چشم، از نگاه‏های زیادی بهتر است. 
چشم پوشیدن، وسیلۀ خوبی برای برگرداندن شهوات است. 
پیام‏ آور مهربانی، رسول خدا ص نیز فرمود: 
از نگاه‏های زیادی پرهیز کنید؛ چراکه تخم هوس می‏‏ پراکند و غفلت می ‏زاید. 
از نگاه کردن به آنچه [در دین خدا] نهی شده، دوری کنید که این نگاه‏ها، موجب تحریک شهوت و ایجاد فسق است. 
متأسّفانه به دلیل فراگیر شدن اینترنت و در کنار آن، فیلم‏ های مستهجن، نگاه جوانان در طول روز، به صحنه‏ های محرّک فراوانی می‏ افتد. ماهواره هم در کنار این دو، آتش‌بیار دیگری برای این معرکه شده است. بسیاری از جوانان به جهت دست کم گرفتن این مسائل، دچار فشارهای طاقت‌فرسای جنسی شده‌اند و برخی هم به بلای جوانی‏سوزِ خودارضایی مبتلا گشته‏ اند. 
برخی از جوانان می‏ گویند: «ما با دیدن این فیلم‏ ها هیچ احساسی پیدا نمی‏ کنیم». در پاسخ به این افراد باید گفت: شما از دو حال خارج نیستید: یا به اندازه‏ای نگاهتان به صحنه ‏های محرّک افتاده که دیگر این عکس‏ ها و فیلم‏ ها نمی‏ تواند شما را تحریک کند؛ یا این که بیمار هستید و غُدد جنسی شما مشکل دارد که در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید. اگر حالت اوّل را دارید، بدانید کسی که صحنه‏ های محرّک معمولی برایش عادی شده، خیلی خطرناک ‏تر از کسی است که این صحنه‏ ها برایش عادی نشده؛ زیرا چنین فردی به شدّت حریص می‌گردد و صیّادِ فرصت‏هایی می‏ شود که بتواند او را تحریک کند. از آن جا که صحنه‏ های عادی نمی‏ت واند او را راضی کند، فکرهای بسیار خطرناکی را در سر می‌پروراند و دست به کارهای وحشتناکی می‏زند تا خود را ارضا کند. برای حفظ عفّت کلام، از مثال زدن در این باره پرهیز می‏ نمایم. 
جوان عزیز! عادت کردن به نگاه‏های شهوت‌آلود، زندگی در این دنیا را برایت سخت می‏ کند، استعدادهایت را ذبح می‏کند، عمرت را تلف می‏کند. وقتی به سراغ اینترنت می‏روی، حواست باشد شیطان در کنارت نشسته و لحظه به لحظه هم در حال وسوسه است. دائم می‏گوید: «به فلان سایت برو، شاید بتوانی مطلبی علمی به دست آوری»؛ امّا خودت بهتر از هر کسی می‏دانی که اینها وسوسه است. صد بار هم رفتی و مطلب علمی که به دست نیاوردی، هیچ؛ صحنه‏هایی را دیدی که ذهن تو را شب و روز مشغول به خود کرد. خودت بهتر می‏دانی آن دفعه که پای فلان فیلم نشستی؛ آن هم به بهانۀ این‌که زبان اصلی است و برای پیشرفت تو مؤثّر، جز مشغولیت به مسائل شهوانی، چیز دیگری برایت نداشت. یادت نرفته یک بار فیلمی را دیدی که صحنه‏های آن‌چنانیِ بسیار بدی نداشت؛ ولی برخی از صحنه‏هایی که به نظر معمولی می‏رسید و توجیهات شیطان، آنها را «صحنه‏هایی پیش پا افتاده» معرّفی می‏کرد، چه اندازه تو را با فشارهای جنسی درگیر کرد!
البتّه فقط فیلم و عکس نیست که محرّک است. نگاه کردن به زنان و مردانی که در پوششِ خود دقّت لازم را به خرج نمی‏دهند نیز یکی از عوامل محرّک است. برای جبران بی‏دقّتی آنها، ما باید دقّت لازم را به خرج بدهیم. اگرچه سخت است؛ امّا در کوچه و خیابان هم حواسمان را جمع کنیم تا نگاهمان به آنچه نباید، آلوده نگردد. پیشوای صدق و راستی، امام صادق(علیه السلام)فرمود: 
هیچ کس با چیزی چون فرو گذاشتن چشم، خود را حفظ نکرد؛ چراکه چشم خود را از نگاه به حرام باز نمی‏دارد مگر آنکه پیش از آن، عظمت و جلال خداوند را در دل خویش احساس کرده باشد. از امیر مؤمنان علی؟س؟ پرسیده شد: «برای فرو گذاشتن چشم، از چه چیزی می‏توان کمک گرفت؟». فرمود: «با در نظر گرفتن قدرت خداوندی که بر نهان تو آگاه است». 
نقل است که فرزند یکی از علما، نگاهش به کالسکه‏ای در میدان شهر افتاد که در آن، زنی بدحجاب نشسته بود. وقتی به خانه بر گشت، پدرش به او گفت: «چرا به زن مردم نگاه کردی؟». پسر گفت: «چشمم افتاد». پدر گفت: «چشمت آن جا چه کار داشت؟».
اگر ما چشم‌مان را فقط به جایی بدوزیم که نیاز داریم، بسیاری از نگاه‏های هوس‌آلود از زندگی‏مان حذف خواهد شد.
چشم، اهل فریب است. قدرتش طبل تو خالی است. طوری عرض اندام می‏کند که گویی کسی توان مبارزه با آن را ندارد. تو که دست تسلیمت را در مقابل او بالا می‏بری، لذّت می‏برد از سلطنتی که بر تو یافته. او گمان می‏کند حالا که در بهترین جای سرت جا گرفته، روی تخت سلطنت نشسته است. برای همین است که فرمان می‏دهد و تو هم با فرمان‌بری، خیال سلطنتش را تخت کرده‏ای. سلطان تویی. چشم، رعیّت توست. به خودت احترام بگذار و زیرِ دستِ رعیّت خویش نرو.


دوم: مدیریت فکر و خیال 


فکر و خیال، نقش بسیار مؤثّری در تقویت حالات غریزی و تحریک میل جنسی دارد. رعایت نکردنِ آنچه در نکتۀ پیش گفتیم، تصوّراتی را برای انسان پدید می‌آورد که فشار غرایز را در او بالا می‏برد. مطمئنّاً یکی از عواملی که تخیّل انسان را قوی می‏کند، حفظ نکردن نگاه است. گاهی تصوّراتی که به جهت رهایی نگاه ایجاد می‏شود، اثر تخریبی بیشتری از خودِ نگاه دارد؛ زیرا دامنۀ تخیّل، بسیار وسیع است. جوانی که در ذهنش تصویری را جا داده، می‏تواند در تخیّلش آن را به صورت‏های گوناگونی که خود می‏خواهد، در آورد. متأسّفانه برخی از جوانان به جهت توجّه نکردن به این نکته، دچار خودارضاییِ تخیلی می‌شوند؛ یعنی تخیّلات و تصویرهای ذهنی مستهجن، آنها را رها نمی‌کند و موجب می‏شود در مکان‏های مختلف، از حالت عادی خارج شوند. بنا بر این، مهم‏ترین نکته در مدیریت خیال، مراقبت از نگاه است. 
وقتی خیال، فرمانده مملکت وجودت می‏شود، مصلحت، حقیقت، حکمت و عاقبتت همه تخیّلی می‏شوند. ضرر برایت سود می‏شود. دروغ در لباس راست خودش را به تو نشان می‏دهد. بی‏عقلی می‏شود منطقی‏ترین کار و بدترین عاقبت به قدری برایت زیبا می‏شود که آرزویش را کنی. مراقب نگاهت باش که وزیر دست راست این فرمانده غاصب، همین نگاه است.
رعایت کردن چند نکته، برای تسلّط بر قوّۀ تخیّل بسیار مفید و مؤثّر است: پُر کردن اوقات زندگی، تنظیم ساعت و برنامۀ خواب، دور کردن عوامل تخیّل‌زا، مشغول شدن هنگام هجوم تخیّلات، و استفاده از اذکار خاص. در ادامه، به توضیح این نکات می‌پردازیم:
الف) پُر کردن اوقات زندگی
با برنامه‏های مفید،‏ به گونه‏ای اوقات زندگی خود را پُر کنید که دیگر مجال و فرصتی برای تخیّل نماند. برای این کار، علاوه بر برنامه‏ریزی دقیق درسی، می‏توان مطالعات مفید و سازند‏ه‏ای در کنار درس داشت؛ مثل مطالعۀ زندگانی بزرگان، دانشمندان و علمای اسلامی. همچنین می‏توان در طول روز، ساعتی را به بازی‏های مفید فکری و هنری اختصاص داد. به فرمودۀ امیر مؤمنان علی(علیه السلام)، «اگر کار، مشقّت‏بار است، بی‏کاری دائمی، مفسده انگیز است». 
برنامه نداشتن برای شبانه روز، یعنی علف خرس دانستن عمر. کاش همان طور که بیهوده خرج کردن پول را نشانۀ جنون می‌دانیم، تلف کردن عمر را هم دیوانگی می‏دانستیم.
ب) تنظیم ساعت و برنامۀ خواب
یکی از مناسب‏ترین زمان‏هایی که قوّۀ خیال، فرصتی برای فعّالیت می‏یابد، زمانی است که شخص برای خواب آماده شده و دراز کشیده؛ امّا خوابش نمی‏برد. برای این که چنین هجمه‏ای پیش نیاید، بهتر است وقتی به رخت‌ خواب برویم که کاملاً خسته شده‌ایم و پس از چند لحظه، خوابمان می‏برد.
ج) دور کردن عوامل تخیّل ‏زا
هر چه ما را به وادی تخیّلات زشت می‏برد، از محیط اطرافمان دور کنیم. مثلاً احتمال دارد از جنس مخالف خود هدیه یا نامه‏ای داشته باشیم. این هدیه، چون از طرف جنس مخالف است، خود عاملی برای به کار انداختن خیال و به دنبال آن، تحریک قوای جنسی است. پس چنین چیزهایی، حتماً باید دور انداخته شود. عکس‏ها و بلوتوث‏های نامناسب هم تخیّلات زشت تولید می‏کند. 
د) مشغول شدن هنگام هجوم تخیّلات
با تمام این کارها اگر باز هم تخیّلات به ما حمله‏ور شد، خیلی زود خود را مشغول کاری ‏کنیم. مثلاً با کسی مشغول صحبت ‏شویم یا کتاب بخوانیم و یا هر کار دیگری که ما را از آن تخیّل زشت، رهایی دهد. به ویژه اتاق خواب را از عکس‏های محرّک، خالی کنیم و به جای آن، از تصاویر شهدا و حرم اهل بیت(علیهم السلام)و مانند اینها استفاده کنیم.
خیال، فرمانده فریبکاری است. وقتی ذهنت را با سربازانش اشغال می‏کند، طوری نشان می‏دهد که گویا تو دیگر راه فراری نداری! فریبش را نخور. خیال این قدرها هم که نشان می‏دهد، قوی نیست. دست تسلیم را که در مقابل خیال بالا ببری، قدت را خم می‏کند. مبارزه کن. پیروز می‏شوی.
هـ) اذکار خاص
در روایات و دستورهای علما اذکاری برای مدیریت خیال گفته شده است. برای نمونه، سرور زمینیان و آسمانیان، امیر مؤمنان علی(علیه السلام)فرمود: 
هنگامی که شیطان یکی از شما را وسوسه کرد، به خدا پناه ببرد و با زبان و قلبش بگوید: «آمَنتُ بِاللهِ وَ رَسُولِهِ مُخلِصاً لَهُ الدّین؛ به خدا و رسولش ایمان آوردم، در حالی که دینم را برای او خالص گردانیدم». 
شخصی از آیت الله بهجت(ره)پرسید: «برای نفی خواطر چه کنیم؟». ایشان فرمود: «ضدّش را انجام دهید. استغفار کنید و صلوات بفرستید که ضدّ آن خواطر است». برخی از علما هم آیت الکرسی و معوّذتین را برای دفع خیالات مفید دانسته‏اند. 


سوم: مراقبت از کمّ و کیف غذا 


همه؛ به ویژه اشخاصی که دچار فشارهای جنسی هستند، باید از پُرخوری پرهیز کنند و قبل از سیر شدن، از سر سفره بر خیزند. پُرخوری، یکی از عوامل مهمّ تحریک میل جنسی است. به اندازه غذا خوردن را در همۀ وعده‏ها؛ مخصوصاً به هنگام شام، رعایت کنید. 
جوانان باید علاوه بر مقدار، در نوع غذاهایی هم که می‏خورند، دقیق باشند. از غذاهایی که محرّک غُدد جنسی است، استفاده نکنند و یا حدّ اقل کمتر استفاده کنند. به طور کلّی، غذاهای تند و همچنین خوراکی‏هایی که به اصطلاح طبع گرم دارند، میل جنسی را تحریک می‌کنند. از جمله غذاهایی که از خوردن آن باید امتناع کرد و یا کم مصرف نمود، می‏توان به این موارد اشاره کرد: جگر، سوسیس، کالباس، پیاز، موز، گُل‏پَر، شیرینی‏های وانیل‏دار، نارگیل، خرما و... . در طب سنّتی، استفاده از غذاهایی که دارای طبع سرد هستند، برای کاهش غریزۀ جنسی توصیه شده است. برای شناسایی خوراکی‏هایی که محرّک غریزۀ جنسی یا کاهش دهندۀ آن است، بهتر است با یک پزشک متعهّد مشورت کنید.؟؟

چهارم: روزه 

روزه‏داری حقیقی، باعث ضعف امیال غریزی و تقویت ایمان، اراده و جنبه‏های اخلاقی می‏شود. طبیب جسم و جان، رسول خدا؟صل؟ فرمود: 
ای جوانان! بر شما باد که ازدواج کنید. اگر هم تواناییِ ازدواج ندارید، روزه بگیرید که وسیلۀ دور کردن میل جنسی است. 
اگر شخص، روزه‏های قضا دارد، هفته‏ای دو روز، روزۀ قضا بگیرد و اگر روزۀ قضا ندارد، هفته‏ای دو روز و اگر مشکل است، یک روز را به روزۀ مستحبّی اختصاص دهد؛ امّا اگر در این میان، گاهی اوقات غریزۀ جنسی به سوی انسان حمله‏ور شد و به او فشار آورد، دو روز یا چند روز پشت سر هم روزه بگیرد تا حدّی که احساس کند شهوت، عقب‏نشینی کرده است. این روزه، باید روزۀ حقیقی باشد؛ یعنی نه تنها از خوردن و آشامیدن پرهیز می‌کنیم، از گناهان هم دوری کنیم و وقت بیشتری را به عبادت و راز و نیاز با خدای خویش اختصاص ‏دهیم. 
مقدار روزه را بیش از آنچه که گفتیم، نباید افزایش داد. حدّ اکثر دو روز در هفته، و هنگامی که شهوت به سوی فرد حمله‏ور شد، به اندازه‏ای روزه بگیرد که احساس کند از فشار غریزه کاسته شده است. 

پنجم: ورزش 


ورزش از طرفی به گردش خون کمک می‌کند و از طرف دیگر، نیروی ذخیره شده و اضافیِ بدن را از بین می‏برد. از این رو، نه تنها در سلامتی جسمانی و عصبی مؤثّر است؛ بلکه به جهت از بین بردن قوای اضافی، در تعدیل و کاهش میل جنسی نیز تأثیر ویژه‏ای دارد. کمترین ورزشی که می‏توان به همۀ افراد سفارش کرد، نرمش‏های صبحگاهی و پیاده‏روی به مدّت دست کم بیست دقیقه در روز است. اگر محیط‏های سالمی برای کوه‏پیمایی در دسترس باشد، این ورزش نیز بسیار مفید و مؤثر است. البتّه نباید در روزهایی که مسیر کوه، شلوغ است و پسران و دختران لاابالی و بی‏قید فراوانی در آن جا هستند، قدم در این محیط گذاشت. بهتر است روزهای خلوت؛ مثل روزهای غیر تعطیل را برای کوه‏پیمایی انتخاب کنید تا افراد آن‌چنانی، محرّکی برای غریزۀ جنسی نباشند. 


ششم: حفظ حریم با نامَحرم 


هیچ گاه نباید بیش از حدّ ضرورت، با نامَحرم سخن گفت؛ حتّی اگر نامحرم از افراد فامیل باشد. حدّ ضرورت هم یعنی اگر این سخن بازگو نشود، مشکلی پیش می‏آید و کس دیگری هم نیست که بتوان مسئلۀ مورد نظر را با او در میان گذاشت. هم‌چنین، دو شخص نامحرم، به هیچ وجه نباید به تنهایی در اتاقی خلوت به سر ببرند. این کار، سرچشمۀ مشکلاتی است که جبران آن در برخی از موارد، امکان پذیر نیست. یکی از محصولات تنها بودن با نامحرم، حملۀ قوای جنسی به انسان است. پیشوای حکمت و دانش، امام صادق(علیه السلام) فرمود:
هر گاه مرد و زنی در خانه‏ای خلوت می‏کنند، سومین نفر شیطان است. 
در حال حاضر به دلایل کاملاً واهی و پوچ، ارتباط میان دختران و پسران زیاد شده است. در محیط دانشگاه، فامیل، محلّه و...، دختران و پسران جوان، به راحتی با هم به گفتگو می‏نشینند؛ غافل از آنکه این گفتگو‏ها انتهایی در ناکجا آباد دارد که یکی از خانه‏های آن، شهوت است و بعد هم... . 
بگذار هر که، هر چه می‏خواهد، بگوید. بگذار بگویند فلانی متحجّر است که با جنس مخالف خود به گفتگو نمی‏نشیند. بگذار بگویند که این جوان مشکل روانی دارد که در هنگام گفتگو با یک دختر، سرش را به زیر می‏اندازد. بگذار بگویند این انسان، آداب معاشرت بلد نیست که وقتی با یک نامحرم مواجه می‏شود، به او کم‏محلّی می‏کند. من که می‏دانم بسیاری از جوانانی که این نکته را رعایت نکرد‏ه‏اند، به چه بلاهایی دچار شده‌اند و در چه مرداب‏هایی فرو رفته‏اند که هر کسی توان بالا کشیدن آنها را ندارد. من که می‏دانم برخی از همینها، برای بیرون آمدن از مشکلی که با آن دست و پنجه نرم می‏‏کنند، راهی جز خودکشی نمی‌شناسند. من که می‏دانم بسیاری از اینها بعد از ازدواج نمی‏توانند به همسرشان دلْ خوش کنند؛ ‏از بس که دل در گرو این و آن داده‏اند. پس بگذار دلشان را خوش کنند که متمدّن‌اند و مؤدّب، و بگذار مرا متحجّر بخوانند و بیمار!
به جوانان دانشجو هم این تذکّر را باید داد که به بهانۀ ارتباط علمی و درسی، با جنس مخالف رابطه برقرار نکنید. در بسیاری از موارد، اگر شما به جنس موافقتان مراجعه کنید، هیچ اتّفاقی نمی‏افتد و از چیزی عقب نمی‏مانید. اگر هم در موردی ضرورت پیدا کرد که با جنس مخالفتان ارتباط علمی داشته باشید، یادتان نرود که لازمۀ پرسش علمی، نه شوخی کردن و خندیدن است و نه نگاه‏های تیز و... 


هفتم: دقّت در پوشش و لباس 


لباس و مخصوصاً لباس زیر، نباید تنگ و چسبان باشد و همچنین نباید زیادی زبر یا نرم باشد. به هنگام رفتن به حمّام، نباید کاملاً عریان شد.این عمل،‏ زمینه را برای تحریکات جنسی آماده می‏کند. بهتر است در کمترین فرصت ممکن، استحمام کنید و از حمّام خارج شوید. در حمّام نیز به هیچ وجه به اعضای حسّاس بدن خویش که غریزۀ جنسی را تحریک می‏کند، خیره نشوید و تا حدّ امکان آنها را لمس نکنید. 


هشتم: کوتاه نکردن موهای زائد بدن

 
اگرچه کوتاه کردن موهای زائد بدن یک عمل بهداشتی است؛ امّا برای کسانی که تحت فشار غریزۀ جنسی هستند، ضرورتی ندارد. 
روزی مردی خدمت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) رسید و عرض کرد: «ای رسول خدا! من تواناییِ مالی برای ازدواج ندارم و به شما از مجرّدیِ خودم شکایت می‏کنم». حضرت فرمود: «بگذار موی بدنت زیاد شود و بر روزه گرفتن مداومت داشته باش». او چنین کرد و شهوتش فرو نشست. 
نهم: سیری از محبّت و توجّه به رفاقت 
جمع‏های رفاقتی، تأثیر ویژه‏ای در تربیت جنسی انسان دارد. وقتی جوان، در جمعی قرار می‏گیرد که صحبت‏ها و شوخی‏ها، همه در بارۀ مسائل جنسی است، خواسته یا ناخواسته، او هم درگیر همین مسائل می‏شود. در بسیاری از موارد، فشارهای جنسی از جمع‏های رفاقتی آ‏غاز می‏شود. پس باید در انتخاب دوست، دقّت بسیار زیادی کرد. 
معمولاً جوانانی که از محبّت سیراب نیستند، خیلی زودتر در دام رفقای ناباب می‏افتند؛ زیرا اوّلین محبّت، آنها را به سوی خود جلب می‏کند. ‏پس بهتر است در قدم اوّل، رابطۀ ما با خانواده، به رابطۀ محبّت آمیز تبدیل شود. ایجاد این رابطۀ محبّت‏آمیز با خانواده، تا اندازۀ بسیاری نیاز انسان را به محبّت بر می‌آورَد و او را در مسیر انتخاب دوست، دقیق‏تر می‏کند. کسانی که نیازمند محبّت هستند، طاقت و تحمّل انتظار برای پیدا کردن دوست را ندارند و به همین دلیل، به اندازۀ کافی در انتخاب دوست دقّت نمی‏کنند. 
فراموش نکنید: جوانانی که خود در دام مسائل جنسی افتاده‏اند، از نظر روانی خواهان همراهانی هستند که همرنگ آنها باشند. ‏بنا بر این، دوستی با آنها به شدّت خطرناک است. 


دهم: کنترل در دفع و تخلیه 


هیچ کس و مخصوصاً جوانانی که تحت فشار جنسی هستند، نباید ادرار و مدفوع خود را نگه ‏دارند. این کار؛ به ویژه نگه‏ داشتن ادرار، باعث تحریک غریزۀ جنسی می‏گردد.
یازدهم: پرهیز از تنهایی
تنهایی، یکی از عواملی است که انسان را به سوی تخیّلات می‏کشاند. شیطان هم در تنهایی، بهتر می‌تواند به وسوسۀ افرادی بپردازد که دچار فشارهای جنسی هستند. پس خوب است در هنگام تنهایی و هجوم امیال جنسی، خیلی زود خود را در معرض نگاه دیگران قرار دهیم.


دوازدهم: توجّه به شنیدنی‏ ها و خواندنی‏ ها


برخی از دوستان ناآگاه، با تعریف مطالب جنسی و محرّک، زمینه را برای تحریک دوستان دیگر فراهم می‏کنند. جوانان آگاه باید بدانند که حتّی اگر مبتلا به فشارهای جنسی هم نباشند، این سخنان برای آنها از هر زهری خطرناک‏تر است. در این روایت بنگرید:
حواریان در نزد حضرت عیسی(علیه السلام) گرد آمدند و گفتند: ای معلّم خوبی‏ها! ما را ارشاد نما. حضرت فرمود: «موسی(علیه السلام)آن نبیّ الهی، به شما دستور داد که زنا نکنید و من به شما امر می‏کنم که با خودتان در بارۀ زنا صحبت نکنید؛ چه رسد به این‌که بخواهید زنا کنید. کسی که با خود در بارۀ زنا حرف بزند، مانند کسی است که در خانه‏ای نقش و نگار بسته، آتش بیفروزد. در این صورت، [حتّی] اگر آتش خانه را نسوزاند، دود آن نقش و نگارها را از بین می‏برد». 
امروزه در آشفته بازار رسمی و غیر رسمی کتاب یا در برخی از سایت‏های اینترنتی، رمان‏ها و نوشته‏های محرّک جنسی، به قیمت جوانی به فروش می‏رسد. خواندن کتاب‏هایی که عشق میان یک دختر و پسر را به زبان داستان در آورده و یا سخن از روابط جنسی آنها دارد، بسیار خطرناک است. برخی از موسیقی‏ها هم در تحریک امیال جنسی بی‏تأثیر نیست. پس در شنیدن موسیقی هم دقّت لازم را به خرج بدهید


سیزدهم: نکاتی در بارۀ خواب


به طرز خوابیدن خود توجّه کنید. بدترین نوع خواب، خوابیدن روی شکم است. پیشوای ادب، امیر مؤمنان علی؟س؟ فرمود: 
مرد نباید به رو بخوابد. اگر کسی را دیدید که به رو خوابیده، او را بیدار کنید و به همان حال رهایش نکنید. 
قبل از خواب، به دستشویی بروید و با مقدار زیادی از آب سرد، طهارت بگیرید. در حال خواب، دست‏ها را از روانداز بیرون بیاورید و پاها را نیز تا مچ بیرون نگه‏دارید. بعد از بیدار شدن، بلافاصله روانداز را کنار بزنید. 


چهاردهم: تقویت ایمان 


اگر می‏خواهیم از گزند گناهان در امان باشیم، باید میزان اعتقاد خود را به خدا بالا ببریم. در این راه، ارتباط مداوم با خدا می‏تواند تا حدّ زیادی ما را کمک کند. چه خوب است با خود عهد ببندیم که دست کم هفته‏ای یک یا دو بار، چند دقیقه قبل از اذان صبح از خواب بر خیزیم و با خدای مهربان مناجات کنیم. ارتباط با خدا، آن هم در خلوت سحری، علاوه بر آن که اراده را قوی می‌سازد و ما را بهره‏مند از فیوضات سحری می‏‏گرداند، شیرینی ارتباط با خدا را نیز به ما می‌چشاند و طعمِ به ظاهر لذیذ گناه را از کام‏مان بر می‏گیرد. زینت عابدان، امام سجّاد؟س؟ در مناجات محبّین عرضه می‌دارد: 
خداوندا! چه کسی است که شیرینیِ محبّت تو را بچشد و از تو دور شده، کس دیگری را بر گزیند؟ 
یکی از کارهایی که شیرینیِ عبادت خدا را به ما می‏چشاند، همان نکتۀ اوّل یعنی مدیریت نگاه است. پیشوای حکمت و دانش، امام صادق(علیه السلام)فرمود:
نگاه، تیری از تیرهای مسموم شیطان است. کسی که آن را برای خداوند عزّ و جلّ ترک کند، خداوند برای او در پی این کار، ایمانی می‏آورد که طعم آن را می‏یابد. 
در مسیر ارتباط با خدا، توسّل به اهل بیت(علیهم السلام) جایگاهی بس مهم و ویژه دارد. شرکت در محافلی که در آنها یاد و نام معصومین؟عهم؟ ‏باشد، در تقویت ایمان و اراده بسیار مؤثّر است. شما هم از شرکت در این مجالس غفلت نکنید. اگر به هر دلیلی، تواناییِ حضور در این گونه مجالس را نداشتید، با گوش دادن به جلسات ضبط شدۀ مناجات و مصیبت اهل‏بیت(علیهم السلام)، از فیض یاد و نام آنها بهره ببرید و قلبتان را صفا ببخشید. 
توجّه به مرگ نیز علاوه بر این‌که ایمان را تقویت می‏کند، راهی برای مبارزه با غلبۀ غریزه است. قهرمان بندگی، امیر مؤمنان علی(علیه السلام) فرمود: 
وقتی نفْس‏هایتان شما را به سوی شهوات می‏کشاند، مرگ را فراوان یاد کنید و مرگ بهترین واعظ است. 
دو نکتۀ پایانی 
اوّلاً همۀ این نکات را تا حدّ امکان، با هم و همیشه رعایت کنید. انجام یکی از اینها و ترک دیگری، اثر کارهای انجام شده را کم خواهد کرد. 
ثانیاً همیشه به این نکته توجّه داشته باشید که فشار شهوت و غریزۀ جنسی، زودگذر است و اگر انسان در مقابل آن مقاومت کند، دست از سر انسان بر می‏دارد. این وسوسۀ‏ شیطان است که در هنگام فشار شهوت، به انسان می‏گوید: «تو تحمّل نداری». شما به حرف شیطان گوش ندهید؛ چراکه انسان هستید و دارای اراده. شیطان مغرور است. اگر به او توجّه نکنید، از شما رو بر می‏گرداند.



۰ نظر ۲۷ آذر ۹۶ ، ۲۰:۱۹
ahmad seydmohammadi

با توجه به هجمه های متعدد فرهنگی در جامعه  امروز ما توسط دشمنان ؛و از طرفی معضلات و آسیب های فروان فرهنگی موجود در شهرستان مرزی تایباد،بر خود لازم دانستم به عنوان کسی که دغدغه فرهنگی دارد و قریب به 3/5 سال کار فرهنگی و هنری انجام داده است  قدم کوچکی در این میدان بزرگ بردارم .



به اعتقاد اینجانب یکی از مکان های می توان در آن کار فرهنگی کرد و جوان را با آن اُنس داد مسجد است ، و اگر نوجوان ویا جوان با مسجد اُنس گرفت دنبال برنامه های بیهوده نم رود و همچنن جلوی خیلی از نا هنجار ها گرفته می شود از قبیل : کوچه نشین که در منطقه ما مرسوم است .


همانطور که گفتم بر خود لازم دانستم تا قدمی هر چند کوچک در این را بردارم  . از همین رو طرح هسته های تربیتی  اخلاقی را در مساجد با هماهنگی همگارانمان در موسسه فرهنگی و هنری رَبَس طیبات از حدود سه هفته قبل آغاز کرده ایم که امید داریم مثبت باشد برا شهرستان و نوجوانان شهرستان .


این طرح که به صورت آزماشی اکنون مسجد موسی بن جعفر تایباد اجرا می شود و انشالله تا پایان سال در دیگر مساجد سطح شهرستان هم اجرا خواهد شد.  این طرح در مسجد موسی بن جعفر تحت عنوان هسته سردار سرلشکر قاسم سلیمانی هفته ای سه شب برگزار می شود که یک شب آن با نو جوانان آشنایی با قرآن کریم و دو شب دیگر پیرامون مباحث تربیتی و اخلاقی برای نوجوانان و جوانان عزیز صحبت می شود .




۰ نظر ۲۶ آذر ۹۶ ، ۱۵:۲۸
ahmad seydmohammadi