چرا افراد غیر مذهبی با نشاط تر هستند
شنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۰۲ ب.ظ
معمولا افرادی که مذهبی نیستند با نشاط تر می رسند؛ در حالی که گفته می شود یکی از علائم مومن نشاط اوست . برای واضح تر شدن این امر لازم است انواع و اقسام نشاط را بررسی کنیم تا در این میدان مشخص گردد . آیا نشاط افرادی مذهبی بیشتر است یا نشاط افرادی که زیاد مذهبی نیستند؟
قبل از این که مطالب را بخوانید به نظر شما کدام قشر با نشاط تر اند ؟ مذهبی یا غیر مذهبی؟
نشاط بر دو نوع است ؛ 1 - نشاط درونی . 2 - نشاط بیرونی .
* نشاط درونی : نشاطی است که ناشی از روحیات درون انسان است و عامل این نشاط دیگران هستند.
* نشاط بیرونی : نشاطی است که همیشه وابسته به عوامل بیرونی است . که یا باید با موسیقی شاد شود و یا به مراسم جشن و پایکوبی برود و یا کسی برای او جُک تعریف کند و یا . . . یعنی فرد کاملاً وابسته به عوامل بیرونی شده است.
اما اصل در نشاط , نشاط درونی است ؛ نشاطی که از درون انسان می رویید .
ما تا چه اندازه باید وابسته به عوامل بیرونی و نشاط آفرین باشیم ؟
انسان های موفق مصرف کننده نشاط نیستند , بلکه تولید کننده نشاط هستند. حتی جائی که هیچ یک از عوامل نشاط نباشد .
اما این بدان معنا نیست که اسلام با نشاط بیرونی مخالف باشد , بلکه برای آن حد و اندازه مشخص کرده است .
آیا واقعا مومنان اهل نشاط نیستند ؟
انسان مومن و افراد موفق خود را وابسته به عوامل بیرونی نمی کند و خود تولید کننده نشاط برای دیگر افراد هستند .
عامل نشاط های بیرونی کاملاً آشکار هستند و بعد از مدتی انسان را وابسته به خود می کنند . به طوری که جدا شدن از آن عوامل باعث افسردگی شدید برای افراد وابسته به آنها می گردد.
اما عامل نشاط های درونی چیست ؟ پایه نشاط انسان باید بر چه چیزی بنا شده باشد ؟
اگر فرد نشاط درونی خود را تقویت کند . قطعا نیاز فرد به عوامل بیرونی کمتر می شود .
همه می دانید که مکان های نظامی بسیار خشک هستند و یکی از مشکلات امروزه افسردگی دوران سربازی است . چرا که فردی وابسته به عوامل بیرونی نشاط شده و یک دفعه از آنها جدا می شود و هیچ عامل نشاط درونی ندارد . فلذا بعضاً به خود کشی هم می رسند . حالا فکرش را بکنید کسی که در فضای نظامی هم اسیر هم بشوند.
حال هنر است که فرد شاد باشد . در اینجاست که اهل ایمان و صبر مثل سرای زمان جنگ می بینیم که در آن تنگنا همچنان عامل نشاطشان پا برجا بود و هرگز امید خود را از دست نمی دادند .
نشاط یک لفظ عربی است و معنای آن سرور و فرح و شادی نیست؛ بلکه به معنای فعالیت و پویایی است . " نشیط " به معنای فعال .
فعالیت هم یک اثر رضایت مندی و لذت بردن دارد که به آن نشاط می گویند .
ما نشاط را به شادی معنا می کنیم ؛ در حالی که معادل عربی آن سرور و فرح است .
* تَسرَ الناظِرین : ( دیگران را خوشحال می کند )
فرح یک نوع حال است . یعنی می آید و می رود ، اما نشاط یک ویژگی درونی است که درز انسان باید به وجود بیایید. لذا ما می گوییم که عوامل برونی اصلا نشاط آفرین نیستند . بلکه صرفاً شادی آفرین اند.شادی که می آید و می رود و حال است .و یعنی در این حال لذت بخش است و تا چند لحظه دیگر حال تمام می شود.فلذا بسیار دیده می شود . که افراد بسیاری بعد از شادی های گناه آلود دچار افسردگی می شوند.
نشاط واقعی انسان در تمام شرایط و دائماً احساس لذت می کند و فقط و فقط در زمانی به وجود می آید که فرد احساس رشد داشته باشد . احساس می کنید که دارید یک آدم دیگری می شوید چون رشد انتها ندارد و چون نشاط هم انتها ندارد فرد دائماً باید رشد کند و در زندگی تکاملی خود احساس نشاط کند .
اکنون دغدغه ای در محافل عربی وجود دارد که با افرادی که سنشان بالا است و عوامل نشاط در آنها اثر ندارد و زندگیشان به روز مرگی دچار شده است چکار کنیم ؟
پاسخ این است که : در دنیای مدرن امروزی مسئله اسالمندی بسیار پیچیده است. در حالی که اسلام دستور داده است .که تو باید با بزرگسالان ارتباط داشته باشی . " بزرگسالان نرمال "
منظور از بزرگسال نرمال آن بزرگسالی است که عامل نشاط جوان شود . این نه تنها برای جامهعه سربار نیست ، بلکه سرمایه جامعه است . مثلا آیت الله بهجت که اگر کسی در نماز جماعت او شرکت می کرد تا یک هفته نشاط درونی داشت . و یا آقای حجت الاسلام قرائتی که هم اکنون در اجرای برنامه های زنده و یا غیر زنده تلویزیونی هماند یک جوان انرژی دارند .
پس بنابراین اگر فردی واقعا اسلامی زندگی کند ، هرچه سنش بالا تر رود شاداب تر و با نشاط تر می شود .
به گونه ای که قرآن کریم در سوره بقره آیه 69 می فرمایند .
قالَ اِنَهُ یَقُولُ انُّهَا بَقَرَهُ صَفرَاءُ فَاقِعُ لَونُهَا تَسُرَّ اَلنًاظِرینَ
" آن ماده گاوی زرد است و خالص که رنگش بینندگان را شاد می کند . "
۹۶/۰۲/۰۹